De toegevoegde waarde van een receptionist in het 1,5 meter kantoor



LinkedIN staat er vol mee. Hoe en welke maatregelen moeten we treffen om straks weer veilig aan het werk te gaan op de kantoren? Ook wij zijn er druk mee bezig. Samen met onze opdrachtgevers treffen wij de voorbereidingen om een nieuwe, veilige en gastvrije werkomgeving te creëren. Middels deze blog licht ik toe hoe de receptionist van toegevoegde waarde kan zijn in de kantoorsituatie die komen gaat: het 1,5 meter kantoor.

Wij zijn ervan overtuigd dat een receptionist een belangrijke rol vervult bij het terugkeren van de medewerkers naar kantoor en het naleven van de corona-normen. Zij zorgen ervoor dat de medewerkers zich welkom en gezien voelen. Zij zijn het eerste aanspreekpunt namens de organisatie, altijd zichtbaar en toegankelijk. Hierdoor heeft iedere medewerker te allen tijde het vaste, vertrouwde gezicht die de medewerker het gevoel van vertrouwen en veiligheid geeft.

Ik lees niet anders dat medewerkers o.a. graag terug naar kantoor willen voor het live ontmoeten van collega’s. Dit herken ik zelf ook, ik mis de gezamenlijke lunch met mijn collega’s en de spontane brainstormsessies aan elkaars bureau. Wij mensen blijven sociale wezens en missen ondanks alle digitale communicatie het face-to-face contact met andere mensen. Veel mensen staan dus te popelen om weer (gedeeltelijk) op kantoor te gaan werken maar zijn daarbij ook huiverig. Is het veilig en schoon? Houdt iedereen zich aan de regels? En wie zorgt hiervoor?

Het enkel inzetten van de juiste tools en tonen van de protocollen is niet voldoende. De ervaring leert dat mensen na enige tijd geneigd zijn te verslappen m.b.t. de social distancing regels en vallen hierdoor terug naar de oude gewoontes. Daarbij heeft een mens tijd nodig om nieuw gedrag aan te leren en vast te houden. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een mens gemiddeld 100 dagen nodig heeft voor een gedragsverandering.

‘Het enkel inzetten van de juiste tools en tonen van de protocollen is niet voldoende.’

Medewerkers op kantoor hebben straks behoefte aan iemand die hen hierbij begeleidt en gerust stelt. En dat doen wij! De hospitality medewerkers helpen hen hierbij door hen steeds vriendelijk doch duidelijk uit te leggen wat er van hen verwacht wordt tijdens aanwezigheid op kantoor. Bij binnenkomst wijzen wij hen op de nieuwe (hygiëne) maatregels, routing en nieuwe faciliteiten. Wij borgen de naleving van richtlijnen op een gastvrije manier.

De receptionisten zijn de spil van de organisatie en staan nauw in contact met de andere (facilitaire) partijen. Wij zijn hierdoor altijd op de hoogte van de ontwikkelingen en voorzien van alle benodigde informatie en kennis. Wij lopen rond door het pand en medewerkers kunnen met al hun vragen en meldingen bij ons terecht. De receptionisten fungeren als de ogen en oren van FM. Daarbij dragen wij bij sommige opdrachtgevers een kleine hygiëne kit en maken tijdens de pandrondes de ‘touchpoints’ die wij tegenkomen schoon. En zo zijn we tevens een mooie aanvulling voor de collega’s van de schoonmaakpartij.

‘De receptionisten fungeren als de ogen en oren van FM.’

Uiteraard met de inachtneming van de corona-normen en inzet van ondersteunende tools. Er komen dezer dagen heel wat mooie (digitale) tools op de markt die bijdragen aan een veilige, hygiënische werkomgeving. Vanuit ons netwerk weten wij de nodige partijen aan onze opdrachtgevers te koppelen en denken/werken wij mee aan een nieuwe guest journey.

Wilt u meer weten over onze receptiedienstverlening in combinatie met de nieuwe corona-normen en bijbehorende tools & diensten vanuit onze partners, stuur mij dan een LinkedIN bericht of neem contact op via: diana@spirithospitality.nl 020 645 11 45.



Overige Berichten

Uitbreiding hospitality dienstverlening bij hoofdkantoor Nike
Uitbreiding hospitality dienstverlening bij hoofdkantoor Nike

Sinds juni 2018 verzorgen wij in opdracht van CBRE GWS de hospitality dienstverlening voor de campus van Nike. Er bevinden zich meerdere panden op het…

Onze medewerkers in het zonnetje!
Onze medewerkers in het zonnetje!

Gedurende deze heerlijke zomer hebben wij ook het moment genomen om wat zonnige quality time te plannen met onze belangrijkste doelgroep, onze Spirit medewerkers. Jaarlijks…

Voedingsworkshops bij Achmea
Voedingsworkshops bij Achmea

2019 staat bij Spirit in het teken van vitaliteit. Een onderdeel hiervan zijn de voeding & mind workshops die wij samen met Gaby Herweijer hebben…

Spirit heeft de ISO 9001 behaald!
Spirit heeft de ISO 9001 behaald!

De ISO 9001 is de internationale norm voor systemen voor kwaliteitsmanagement. ISO 9001 kan gebruikt worden om te beoordelen of de organisatie in staat is…

Ook bij Danone zijn wij gestart met de digitale registratie applicatie.
Ook bij Danone zijn wij gestart met de digitale registratie applicatie.

Spirit heeft een eigen registratie applicatie ontwikkeld waardoor de receptionist(e) in staat is pro-actief richting de gasten toe te stappen en hen te registreren met…

Lancering nieuwe bedrijfsnaam & website!
Lancering nieuwe bedrijfsnaam & website!

Spirit is de specialist op het gebied van personeelsdiensten binnen de hospitality- en facilitaire branche. De afgelopen tijd merkten wij steeds vaker dat de huidige…