Spirit News | SPIRIT BUSINESS LUNCH

Dinsdag 9 mei vond de tweede editie van de Spirit Business Lunch plaats. Spirit en haar genodigden arriveerden bij Summum, the private jet lounge. De genodigden keken uit naar het ontvangst door onze gastvrouwen, Spirit’s specialisme. Echter gebeurde er iets anders. Er stond geen gastvrouw, maar een robot met op zijn borst een tablet.

‘Er stond geen gastvrouw, maar een robot met op zijn borst een tablet.’

Vriendelijke luidde de stem van de robot: ‘Van harte welkom bij Spirit’s business lunch, hopelijk was het verkeer op de weg niet al te druk. Zou u de ontvangen QR code voor mijn scherm willen plaatsen?' Iets onwennig maar vooral nieuwsgierig lieten de gasten de QR codes scannen. De robot reageerde direct en antwoorde: ‘Fijn dat u er bent, u kunt hier naar rechts waar de gastvrouw uw jas zal aannemen. Prettige bijeenkomst gewenst.’ Zijn arm kwam omhoog en wees vloeiend naar rechts. Vervolgens werd de gast alsnog ontvangen door een van Spirit’s gastvrouwen die de jassen aannam en de gasten doorverwees naar de lounge. Een interessante ervaring en input voor de eerste gespreksstof tijdens de nieuwe ontmoetingen van Facilitaire & Hospitality gerelateerde specialisten.

Robot Pepper werd verzorgd door Zorabots. Zorabots ontwerpt en ontwikkelt intelligente robotten die het leven van mensen aangenamer maakt. Elke Zorabot heeft tot doel meer zorg, meer kwaliteit, meer comfort toe te voegen aan het dagelijkse leven van iedereen. Een van de robots van Zorabots is Pepper, dit is een softwaretoepassing voor de NAO-robot van Softbank Robotics. Na een introductie over de mogelijkheden van Zorabots en een welkomstwoord van Joyce Visser, werden wij begeleid naar de lunchtafel door de Spirit gastvrouwen (Dit is een talent die Pepper nog moet aanleren).

Het idee achter Spirit’s Business Lunch is het nuttige en het aangename met elkaar te verenigen, door elkaar te inspireren en nieuwe ontmoetingen te creëren. Om dit doel kracht bij te zetten stelde Spirit voor deze editie, Jort Kelder aan als gespreksleider aan tafel. Een bijzonder, welbespraakt persoon vol met inspirerende of opvallende anekdotes.

Hij startte zijn verhaal met het voor velen welbekende, ‘Hoe heurt het eigenlijk’. Ondanks dat de meesten aan tafel, regelmatig aansluiten bij formele gelegenheden wist Jort ons allemaal nieuwe kennis betreft etiquette bij te brengen. Uiteraard ging deze kennisoverdracht gepaard met de nodige humor wat zorgde voor een plezierige en gezellige sfeer aan tafel. Onder het genot van de door de Bokkedoorns bereidde lunch werden er ervaringen gedeeld vanuit de facilitaire- en hospitality branche.

Om terug te pakken naar de snel groeiende digitalisering die ook ons vakgebied binnen stroomt, werd er een check gedaan naar het aantal mobiele telefoons op tafel. Tot grote positieve verbazing bleek dat een ieder die netjes had weg gedaan. Velen moesten beamen zich meer en meer te irriteren aan telefoons, laptops op tafel tijdens besprekingen. Ook al is dit bij sommige werkzaamheden onoverkomelijk, het voelt toch als desinteresse naar de overige gesprekspartners.

'Velen moesten beamen, zich meer en meer te irriteren aan telefoons, laptops op tafel tijdens besprekingen.'

Groeit de behoefte naar oprecht menselijke interactie net zo hard mee met de digitalisering? Willen we niet allemaal af en toe terug naar echte aandacht voor elkaar, door goed te luisteren en anticiperen met bruikbare antwoorden of oplossingen? Dit zijn namelijk aspecten die robot Pepper momenteel nog niet beheerst, hij praat door je heen en heeft slechts een aantal antwoorden klaar staan. Terwijl ieder mens anders is, met wisselende behoeften.

Uiteraard gaat Pepper en zijn mede robots de mens en organisaties op vele manieren meer en meer ontzorgen, ook wij als receptie dienstverlener zien mogelijkheden en verkennen deze graag samen om de ultieme combinatie van High Tech en Human Touch te realiseren. Wij geloven dat wanneer High Tech niet enkel wordt ingezet om efficiëntieslagen te maken maar juist ter ondersteuning van de High Human Touch, de succesformule is. Met High Human Touch kan je mensen echt raken en onvergetelijke momenten creëren.

'Wij geloven dat wanneer High Tech niet alleen wordt ingezet om efficiëntieslagen te maken maar juist ter ondersteuning van de High Human Touch de succesformule is.'

Nadat ik zelf via een email alle genodigden had bedankt voor hun aanwezigheid, ontving ik van een van de genodigden een handgeschreven kaartje waarin zij schreef dat ze ontzettend had genoten en mij nogmaals bedankte voor de uitnodiging. Op de kaart stond een afbeelding van een ananas, het teken van gastvrijheid! Het kaartje zie ik iedere dag als ik aankom op kantoor en tovert een glimlach op mijn gezicht. Een mooi voorbeeld van High Human Touch!

De Spirit Business Lunch vindt tweejaarlijks plaats in Summum, The Private Jet Lounge te Schiphol-Oost. Wij kijken uit naar de volgende editie. Is uw interesse gewekt voor de diensten van Spirit of Zorabots of zou u ook graag onze Business Lunch wensen bij te wonen, neem dan contact op en wees welkom!

Geschreven door Diana van den Broek, SPIRIT Hospitality Services.